Opbevaringsperiode og GDPR

Offentliggjort 14. januar 2022
This post thumbnail

GDPR-reglerne vedrørende opbevaring og sletning af personoplysninger er meget enkle: Det er ulovligt at opbevare personoplysninger længere end nødvendigt for behandlingsformålet. Men betyder det så, at man kan opbevare data så længe, som man føler, det er nødvendigt, og at man aldrig vil blive taget for det?

Nødvendig opbevaringsperiode

Det er korrekt, at du selv definerer, hvad der er den nødvendige opbevaringsperiode for de personoplysninger, du behandler. Men du skal også specificere opbevaringsperioden i behandlingsprotokollen. Det betyder, at du for alle behandlinger skal oplyse, hvor lang tid du vil opbevare dataene. Dette skal være et konkret tidsinterval i uger/måneder/år, og du kan ikke skrive "så længe det er nødvendigt". Det skyldes, at du altid skal tage stilling til, hvor længe det er nødvendigt at opbevare alle personoplysninger, du behandler. Du skal også kunne dokumentere, at behovet for at opbevare dataene i den ønskede periode er reelt. Du kan ikke skrive, at du opbevarer data i 10 år, hvis du ikke kan dokumentere et reelt behov. Her skal du også afveje din virksomheds behov mod brugerens/kundens behov for databeskyttelse. I de fleste tilfælde er det sådan, at jo ældre dataen er, jo mindre relevant er den for virksomheden, og på et tidspunkt er det klart, at virksomhedens behov er mindre vigtigt end hensynet til brugerens/kundens databeskyttelse.

Sletningsprocedurer og kontrol

Du bør også kunne dokumentere kontrol- og sletningsprocedurer, der sikrer, at personoplysninger slettes i henhold til din virksomheds behandlingsprotokol. Den bedste rutine er selvfølgelig at implementere automatiserede sletningsprocedurer, men det er ikke et krav, da sletningsprocedurer også kan være manuelle.

Anonymisering er et alternativ til sletning

Et alternativ til sletning af personoplysninger er anonymisering, men det er vigtigt, at processen med at anonymisere dataene faktisk gør dataene 100% anonyme. Nogle har en misforståelse om, at det er tilstrækkeligt at slette identificerende data, men det er langt fra nok. Læs mere om anonymisering og pseudonymisering her.

Hvor længe kan personoplysninger opbevares?

I tabellen nedenfor har vi angivet nogle eksempler på, hvad vi mener er en acceptabel opbevaringsperiode. Men husk, at du selv skal foretage din egen vurdering for din virksomhed.

FormålKommentarOpbevaringsperiode
Personoplysninger, der kun behandles til udsendelse af nyhedsbreve og tilbud.Typisk en e-mail-liste, hvor besøgende har tilmeldt sig et nyhedsbrev.Slettes øjeblikkeligt efter at modtageren har frameldt sig nyhedsbrevet.
Klikdata fra web, app og e-mail til analyseformål.Logfiler eller data i systemer til webanalyse (som f.eks. Google Analytics eller Matomo)To år
Kundedata, der bruges til administration af kundeforhold (kundeserviceanmodninger mv.).Systemer, der bruges til kundesupport.Tre år efter sidste kundeinteraktion
Levering af varer og tjenester (bogførte salg).Bogføringsloven har en række krav til opbevaringspligt, så her er sletning ikke ligetil. Vores råd er, at du taler med din regnskabspartner for at afklare, præcis hvilke data der kan slettes eller overskrives hvornår.Det afhænger
© 2023 GDPRControl. Af Anders Svensson og Jan Ove Skogheim.